Familie, køkken, Kreativitet, Madplan
Skriv en kommentar

Madplan uge 7

DSC_3726

Til madplanen i dag, har jeg ladet mig inspirere lidt af Sif Orellana’s Slyngler & Stanglakrids, som netop er kommet ind af døren.

Jeg har kun nået at skimme  den, men umiddelbart en meget inspirerende bog. Jeg tænker ikke den store raket videnskab eller mange nyskabelser, men ufattelig mange gode ideer samlet på et sted.

Det er en flot bog, med mange fine billede og jeg synes, at Orellana forstår at skabe en super fin og hyggelig stemning i både billeder og historier.

Jeg tænker en oplagt gaveidé til alle mine mødreveninder!

DSC_3727

I dag har jeg handlet til den kommende uge og har fulgt indkøbslisten strict. ( jeg har endnu ikke købt laksen, ricottaen og det hakkede oksekød). Alt i alt er det løbet op i 539,- Det synes jeg skisme er god økonomi, når man tænker på, at det hele er økologisk.

Hvad tænker I?

Og hvad er jeres husholdningsbudget?

Normalt når jeg har lavet planen, lader jeg lige Nicolas tage et hurtigt kig på den for at se, om der er noget, der absolut ikke er noget, han har lyst til. I dag var den godkendt.

Ofte synes jeg, at det kan være svært at finde på nye indslag til madplane og vi ender tit med de samme 15-20 forskellige retter. Vi kom til at snakke om, at  man for at afhjælpe dette, kunne bygge madplanen op om en fast skabelon, der som udgangpunkt hedder:

En kød fri dag

En suppe dag

En fiske dag

To kød dage

En bagt mad dag fx. pizza, tærte, burgere, durum eller lignende

Og endelig to dage med RESTER ( for vi har altid rester).

På denne her måde kunne man måske lettere skifte ud i bare en enkelt eller to af kategorierne hver uge og alligevel føle, at det ikke gjorde det sværere og mere uoverskueligt.

Jeg vil ihvertfald prøve skabelone næste uge…..

DSC_3697

Ps. I dag har jeg bagt de lækreste cookies. I morgen skal I få et glimt og en opskrift.

Ha’ en dejlig aften!

Skriv et svar

