Familie, Kreativitet, Madplan, Opsparing
Comments 2

Røde tal på bundlinjen i slutningen af måneden – Mission Sparegris!

Som jeg nævnte i mit aller første indlæg her på bloggen, har jeg oftest en grim tendens til at have røde tal på bundlinjen, når vi når til slutningen af måneden. Ikke bare et ciffer, men gerne et firecifret beløb!!!! Mega træls altid at starte en ny måned med at udligne sidste måneds ødslerier.

Jeg er sygeplejerske og har ikke verdens højeste løn, men dog alligevel, synes jeg, en ganske pæn løn. I hvert fald en løn, der med et fornuftigt budget som vores, snildt burde række til både tant og fjas og lidt ekstra garn hver måned uden at skabe røde tal. Men det gør det bare ikke!

Hvorfor?…….Hmmmmm For det første fordi jeg ofte ikke tænker over hvad jeg køber, men bare køber det, jeg lyster. Det være sig madvarer, drikke, garn, stof, nips og nuller, børnetøj, gaver osv osv. Ofte ikke nødvendigt eller planlagt, men bare fordi, jeg lystede det lige i øjeblikket. Jeg er ekstremt god til den “leg”, der herhjemme kaldes “put i kurv”. Det betyder, at jeg tit og ofte fylder netbutikkernes kurve med alskens ting og sager og så oftest sletter det hele igen eller lader kurven stå, indtil den automatisk tømmes. I og for sig er det jo egentlig okay, når jeg altså bare enten tømmer eller lader stå. Meeeeeeen! Det er jo så bare ikke altid, det sker…..tsk tsk tsk

Igennem det sidste års tid har jeg fra sidelinjen fulgt med på bloggen Projekt handmade, hvor en del af missionen  gennem 2014 har været at undgå overforbrug og i stedet genbruge, redesigne, bruge af lageret og at spare op. Inspirerende og imponerende, når hun fortæller, at hun på den måde har kunnet lægge 35000,- til side til afbetaling af SU lån.

Det vil jeg sgu’ også! Jeg vil også kunne spare og undgå de røde tal…….

Jeg har derfor besluttet, at mit mål for dette år skal være at lægge 20000,- til side. Hvordan jeg når målet er i og for sig uvæsentligt for mig. Det skal bare nåes. Jeg ved, at det kan blive svært, da jeg fra marts og fire måneder frem er på barselsdagpenge og derfor ikke har alverden at rutte med. Men vi har det sidste halve år forsøgt at lægge penge til side, for på den måde at gøre situationen lidt lettere. Jeg vil dog fortsat have ca. 3000,- mindre end vanlig. Men med en god madplan og sund fornuft og vilje, tænker jeg, at det nok skal gå.

Min plan er, at jeg i slutningen af hver mdr. vil lave en opgørelse/nedtælling her på bloggen, for på den måde at inspirere og få støtte, opbakning og et STORT heppekor.

Så ønsk mig held og lykke!

download

Ps. Jeg må også gerne sælge ting og sager, for på den måde at kunne lægge ekstra til side. Jeg tænker! Tøm tøjskabet, gennemgå huset og kom igang med at sy lidt læder……

1 kommentar

  1. Tak for dine søde ord. Og jeg hepper fra sidelinjen, mon ikke du sagtens kan få en rar barsel med de ting den skal indeholde og samtidig få tid til at sætte lidt fokus på forbruget. Madplaner er ihvertfald et godt sted at starte. Og skønt hvis du fik lyst til at sy igen – du lavede så flotte ting i “gamle” dage :)

    Like

  2. Pingback: Mission Opsparing 2015 – Hvordan gik det i januar? | Splinten & CO

Skriv en kommentar